در سال ۱۳۸۲ و پس از آشنایی با خوشنویسی و لوازم آن، نشانه های خلق مرکب خوب در گوشه اتاقی از منزل جمال امینی» بروز ظاهر می کند، بعد از یک گرداگرد ابدار چند ساله آزمایش و خطا، ایجاد ممزوج خراج می دهد و آنچه امروز به نام ممزوج نگار» مشاهده می شود، یکی از ۳ مرکب خوب در کشور است که اساتید شکوه چون امیرخانی، شیرازی و. به خشکی امدن آن مهر تایید گذاشته و با آن می نویسند. داخل ادامه گفت وگوی همشهری را با جمال امینی» خوشنویسِ مرکب ساز می خوانید. مرکب را کجا می سازید؟

مرکب را در کارگاهی که درون منزل دارم می سازم، اما بجهت در اوایل تخیل نمی کردم، بدون این که استادی داشته باشم خواه شاگردی کسی را کرده باشم، مرکب سازی شکل بگیرد و عقیده بوسیله ایفا فرمان نداشتم، بنابراین گوشه ای از اتاقم را گذاشته بودم برای ایجاد مرکب که بتوانم غصه رسیدگی و غصه کار کنم.  
سال ۱۳۸۲ با تربیت های لله سعید قادری که استاد خوشنویسی ام نیز بود، اولین مرکبم را ساختم و وقتی به وی علامت دادم، او گفت: باور ندارم، رفتی از مغازه خریده ای! » پس ازآن استادان خوشنویس سنندج آقایان شرف پور، صابر، شیخ و سعید غفوری با شور و شعف از کارم استقبال کردند که درون قریه سنندج هم امکان دوباره مصنوع شدن مختلط بود دارد. ممزوج را چگونه محکم می کنید؟

شعری در کتب باستانی می گوید: هم عقل نسل زاج است/ هم سنگ هر دو مازو/ غم عقل هر سه صمغ است/ آن گاه اام ران. ترکیبات اصلی ممزوج شامل دوده، صمغ عربی، مازو و زاخ است. این ۴ ماده پایه و متریال واقعی مرکب سنتی است. همچنین بخاطر تاسیس دوده مرکب باید روغن کتان را به حالت نفت، فتیله برایش گذاشت، بعد سفالی آب ندیده روی فتیله استراحت عدل که تبار جذب سفال شود.

گلوله های دوده اطراف سفال را می گیرد، سپس دوده را در پارچه ای پیچیده در کوره می گذاریم تا روغن واقعی اش همچنین بسوزد، سپس با بقیه مواد ترکیب می شود. غلام از ترکیب همین ۴ ماده به اضافه گیاهانی مثل زعفران و پوست جوز با نسبت و تناسب های دقیق، کاربرد کردم تا بوسیله جایی رسیدم که امروز مخلوط های ساخته شده من را با نام و مدال و صحه و لیبل می بینید. ممزوج با جوهر چه فرقی دارد؟

جوهر را اگر روی کاغذ بریزی تا بافت کاغذ نفوذ می کند، ولی مختلط خوشنویسی به پشت مرزی قائم می کند و از آن سرحد بیشتر تا تو بافت کاغذ نفوذ نمی نرم و باید ایستادگی داشته باشد. جوهر از نیش خودنویس ریخته می شود، ولی ممزوج از زبانه و پهنای قلم را مرکبی می کند. مخلوط سازی را کجا و چگونه یاد گرفتید؟

سال ۱۳۷۳ برادر کوچک ترم را از مشت دادم. او و ۳ سال تدریس خوانده بود، ولی وقتی به سربازی رفت با همت شهید زدنی، تیمار خوشنویسی را یاد گرفت و غم تحصیلاتش را امتداد داد. برادرم خواستار بود که من همچنین به درس خوشنویسی بپردازم. بعدا درون نبودنش، خلئی که به بود آمد، من را به طرف اسباب خوشنویسی اش کشاند. داخل به خشکی امدن وسایل خطاطی اش آرامش می گرفتم.

بعدها به عشق برادر، برای آموختن خوشنویسی ناشی آقای کورش خالد شدم. داخل همان اوایل فرمان می شنیدم که مرکب خوب انسداد نمی آید و برایم پرسش و معما شد که مرکب چیست که خوب و بد دارد. پس از گذراندن کود خوش، برای ادامه خوشنویسی خدمت آقای قادری رفتم. از ایشان پرسشم را در مورد ممزوج خوب و کریه جبران کردم.

وی گفت: درسته مرکب خوب نداریم. » گفتم: جز مرکب چی هست که خوبش وجود نداره؟ »، گفتند: مخلوط ترکیبی از این مواد است، ولی کسی را می خواهد که با دل و در و عشق، پای ساختنش وقت بگذارد. » گفتم: من ساختن ممزوج را اول می کنم. » آقای قادری گفتند اگر ممزوج خوب بسازید، یک تابلو خوب برایتان می نویسم. » به عشق داشتن تابلویی از استادم، مطلع به کار کردم و خاطرخواهی به برادرم بنیان آمدنم بوسیله خوشنویسی و سپس مخلوط سازی شد. سابقه مخلوط سازی درون کردستان به چه زمانی بازمی گردد؟

خیلی پیش نمدار از من، ملا احمد شهابی و پدر بزرگوارشان شیخ سعدالدین شهابی مرکب ساز بودند. داخل خانواده آن ها مرکب سنه ساخته می شد. در ادامه جستجو کاری ام، با هنرمند هادی ضیاالدینی برخوردم که وی اشعار کرد بابا مرحومشان، نان های سنگک سوخته شده را به ممزوج تبدیل می کرد. سر همین موضوع اثر بردم که می استعداد نشاسته را سوزاند و از آن طایفه و مخلوط ساخت. چه هنرمندان خوشنویسی از مرکب های ساخت شما استفاده می کنند؟

تا سال ۱۳۸۷ بیشتر اساتید محلی استان و از کرمانشاه هم لله زم ضیاء و جواری ارتباطی و نه در قبال وجهی، از مرکب های ساخت من استفاده و آن را بخاطر خوب و ردی بودنش آزمایش می کردند. از سال ۸۷ بوسیله واسطه دوستانم آرش یعقوبی و وریا هاشمی با استاد امیرخانی آشنا شدم و خدمت لله مرکب دادم. وی گفت: یک ماه دیگر بهتان جواب می دهم. » بعد از یک ماه با وی تماس گرفتم، استاد گفت آدرس می دهم از این مرکبت برایم بفرست.

من نیز بوسیله شفیع این طور فرصتی اجازه خواستم حضوری خدمتشان بروم. ممزوج را به منزلشان بردم و منتظر ماندم که درباره عیب و حسن، کمتر و کسری و اختلاف مرکبم با سایر مخلوط ها برایم گفتگو بطی ء. استاد ضمن برشمردن حسن و عیب و. بارها درون مجالس با معرفی غلام اشعار می کردند، مرکبی تو کردستان ساخته می شود که در دوران قاجار بی آرامی مانندش نبوده است.  نیز نوکری استاد فلسفی و شیرازی نیز رسیدم و این اساتید تا الان بی قراری از ممزوج مخلوق غلام استفاده می کنند. صادرات مرکب هم دارید؟

صادرات نه، ولی به میانجی دوستی و مراودات و عاری ستاندن وجه، هنرمندان خوشنویس عراقی آن را به نشانی سوغات با خود بازداشت اند و هنوز بوسیله آن شرایطی که بتوانم تولید متراکم داشته باشم، دست پیدا نکرده ام. به تازگی مخلوط را به ثبت رسانده ام و چنانچه مکانی در اختیار داشته باشم، می توانم بوسیله تولید انبوه و طبیعتا صادرات برسانم.  لازم است یک نکته را اشاره کنم که این ممزوج هنوز جای امر دارد، مربوط به مخلوط حال مهیا را هنرمندان خوشنویس برای خط نستعلیق و شکسته نستعلیق مصرف می کنند، اما ثلث نویسان بوسیله اقتضای این که کشیده های بلندتری در خطشان وجود دارد، مرکب اختصاص خود را لازم دارند. باید روی ممزوج بیشتر فقره کنم که جوابگوی رنگ و طول برای ثلث نویسان همچنین باشد. مخلوط سازی در ردیف چه مشاغل یا صنایع دستی است؟

یقینا مشاغلی که از ابد به زمان ما رسیده اند یا در مسیر مشاغل فرهنگی، هنری، ورزشی و علمی فراغت پژمان اند و با آن امرار معاش شده است. همین خوشنویسی زمانی برای برخی افراد وسیله امرار معاش بوده و هنوز تیمار بوسیله عنوان یک شغل است. مختلط سازی حزن می تواند شغلی باشد و در ردیف صنعت و صنفی قرار گیرد و می توان بمنظور در حوزه هنر مصرف دارد، شامل صنایع دستی باشد.

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها